طریقه تشخیص و درمان زار به ریتم و قطعهای که نواخته میشود، مربوط میباشد. به عنوان مثال؛ در قطعهی سنج و دمام، سازهای بوق، دمام و سنج نواخته میشوند. سازهای مذکور در زمرهی نخستین آلات موسیقی بوده و ضمن آنکه در زمرهی سازهای جنگلی محسوب میشوند، ریشه در موسیقی آفریقا دارند. اینگونه سازها از همان ابتدا به عنوان وسیلهای برای اعلام خبر و تجمع مردم به کار میرفتهاند. یکی از علل نواختن این آلات در آیین مورد نظر ما نیز همین امر میباشد.
بشر نخستین با کمک این اصوات، بخشی از نیازهای خود را تبیین و برآورده کرده و در واقع تا جایی که میتوانسته با این زبان موسیقیایی، خلاء دستگاههای مخابراتی و بلندگوها را پر مینموده و حتی پیغامهایی نیز به وسیلهی این نوع سازها مخابره میکرده است؛ غیر از این، نواختن اینگونه سازها وسیلهای برای ترساندن حیوانات وحشی و یا دور کردن اجنه و اشباح پلید.
اولین بار، سازهای سنج و دمام از آفریقا به این منظقه آورده شده و در آغاز، توسط خود آنها در این منطقه نواخته میشده است؛ تا اینکه در شهرهای جنوبی از جمله بندرعباس و بوشهر به تدریج شکل خاص و مقدسی به خود گرفته و سرانجام مورد قبول عامه مردم قرار گرفته است.
رواج این سازها در جنوب مصادف بوده با مسافرت های دریایی مردم این منطقه به آفریقا و نیز مهاجرت اقوام آفریقایی که بیشتر به عنوان برده به شهرهای جنوبی حاشیه ی خلیج فارس آورده می شده اند.
قابل ذکر است که تجارت برده در خلیج فارس درست پیش از آغاز قرن 18 شروع گردید. البته روایتها و گزارشهای مربوط به سدههای میانه به طور پراکنده پیرامون بردهها به عنوان نوکران خانگی و محافظ، نیروهای شبه نظامی و ملوان در ایران و حوزهی خلیج فارس اشاره دارند